Byblose romantiline vanalinn ja Harissa

img_20190428_1213256092647471230442818.jpgMul oli mitu päeva plaan jõuda Tripolisse, kuid sinna ma ei saanudki. Tegin natuke eeltööd ning kõik väitsid, et Tripoli ei ole midagi väga erilist. Ta on küll suuruselt teine linn, aga Byblost (Jbaili) soovitati rohkem.

Võtsin hommikul juba tuttava tee bussijaama. Esimene siht oli Aicha Bakkar mošee, sest peale seda ootas mind ees ainult langus 🙂 Tuttav veemüüja üritas teha oma esimest müüki ning peale 40 minutit jalutamist olingi bussijaamas.

Pistsin pea sisse esimesse bussi ning küsisin, kuidas saada Jbaili. Mees näitas näpuga, et tuleb minna paarsada meetrit edasi. Palus mul bussi istuda ning sõidutas mind õigesse kohta. Hästi meeldiv ja tore oli see mees. Võtsin Tripoli bussi ning palusin end maha panna Jbailis, sest see jäi teele. Ise veel mõtlesin, et kui aega üle jääb, siis võib olla käin ära ka Tripolis. Seda muidugi ei juhtunud 🙂

img_20190428_1247323331822343349767405.jpgIstusin bussi ja kohendasin oma tagumikku, sest üks mammi tahtis oma lapselapse veel meie vahele istuma panna. Kohe kui end liigutasin, kuulsin riide purunemise häält. Ma suutsin oma kleidi kuskile konksu otsa ajada. Tore. Nüüd saab terve päeva lõhkise tagumikuga ringi jalutada 🙂 Õnneks oli auk väga pisike. Ja kui vaadata selle kevade moodi, kuidas kõikidel on püksid ribadel, siis mis minu väike auk kannika peal ära oleks 🙂

Istusin bussis ja vaatasin Beiruti tänavaid. Naeratus tuli suule, kui möödusin kohtadest, mida suutsin tuvastada. Sõitsime üle Beiruti jõe ning edasi oli Beirut kui meie Lasnamäe või Õismäe. Sinna jäid ka mitmed kaubanduskeskused.

img_20190428_1226401982236933136720148.jpgTegelikult ma isegi ei tea, kus kohast Beirut lõppes, sest eeslinnad ja külad olid kõik kokku kasvanud. Peale hullumeelset sõitu hüüdis juht, et ma pean maha minema. Ma olin jõudnud Jbaili. Hüppasin bussist maha ning mõtlesin, et damn. See ei ole küll bussijaam. Nad panid mind lihtsalt maanteeservale maha. Vaatasin hetke ringi ning minu loogika ütles, et pean tunnelist läbi minema ning kõndima mere poole. Kõikide mereäärsete linnade vanalinnad jäävad ju alati mere äärde. Sain teisele poole teed tunnelist ning edasi hakkasin jälgima majade arhitektuuri. Pidin hoidma sinna, kus paistis vana arhitektuur. Kaarti mul ju loomulikult ei olnud. Ja oh imet. Peale 10 minutit bussist lahkumist olin juba Byblose (Jbaili) vanalinnas.

Byblos on samuti õnnistatud roomaaegsete varemetega ning loendamatute kirikutega. Byblos on kindlasti üks väga populaarne turismipiirkond. Linn oli väga puhas. Linnas oli palju turiste ning isegi Byblose vanalinna turg oli puhtalt üles ehitatud turistidele. Suutsin sealt endale ning emale osta sõrmuse. Muidu olid suveniiride hinnad kallimad kui Suris või Saidas, kuid valik oli suurem ning kvaliteet parem.

Bybloses on ka mitmeid Fossiili muuseumeid. Saate osta endale mitu miljonit aastat vana kalakese seinale 🙂 Muidugi on Bybloses ka sadam ning sinna ümber jäävad erinevad kalarestoranid.

img_20190428_1239465119017040885898951.jpgMina jalutasin sadamast ülesse linna ning sealt avanes ka kena vaade kogu Byblosele. Edasi jõudsin ka kenasse söögikohtade piirkonda. Ma valisin endale välja Ecafe oma roosade lilledega ning romantiliste laudadega. See oli tõesti meeletult armas koht, kus aeg maha võtta ja elu nautida.

Valisin välja toidu ning jäin ootama. Taustaks mängis Louis Armstrongi “Wonderful World” ja tõesti sel hetkel tundus maailm imeline. Peale paari minutit hakkas kostma klaverimuusika. Ma veel küsisin teenindajalt, et mis palaga on tegu, sest see meeldis mulle väga. Naine vastas, et muusika ei tule mitte plaadilt, vaid mees reaalselt mängib lives klaverit minu selja taga kohvikus. Tõusin laua tagant püsti ning läksin nurga taha piiluma. Teine kelner jooksis minu juurde ja hakkas näitama, kus kohas asub WC. Ma ütlesin, et tulin klaverimängijat piiluma, mitte pissile 🙂

Vaatasin kella ning mõtlesin, et mida oma päevaga edasi teha. Jälle jäi Tripoli minu teisele plaanile alla. Ma otsustasin minna Harissasse. Mind otseselt ei huvitanud “Meie ema Liibanonis”, vaid mõtlesin, et köisraudteega oleks tore sõita 🙂

img_20190428_1548459138704307375368853.jpgLiikusin peateele ning hakkasin uurima, milline mikrobuss tahab mind peale võtta. Nii palju ma uurisin internetist, et mis on piirkonna nimi, kus köisraudtee alguse saab. Jõudsin maanteele ja üks auto peatus minu kõrval. Liibanonis on kahte liiki taksosid. Ühed, millel on takso silt katusel ning teised nagu meie uber. Ühendav tunnus on see, et nende numbrimärgid on punasel taustal. Tavalised numbrimärgid on valgel taustal.

Autos oli kena siniste silmadega mees. Ta nägi välja rohkem nagu Gigolo Lõuna-Prantsusmaalt. Istusin autosse ning hakkasin tingima hinnas ning kuhu minna tahan. Mees rääkis ainult araabia keelt. Pärast paar minutit sõitu hakkas ta mulle tegema ettepanekut, et võiksime minna hotelli. Kaks kena inimest võiksid ju teineteist nautida, mitte köisraudteega sõita 🙂 Ma ei olnud sellest pakkumisest huvitatud ning palusin tal auto kinni pidada. Ta tõmbas auto tee äärde, kuid ei peatanud. Ta sõitis väga aeglaselt edasi samaaegselt ikka mind moosides. Ta oli väga viisakas ning mul ei olnud hirmu. Samas ma tüdinesin ära kogu aeg talle EI ütlemisest ning mingi hetk automaatselt tõmbasin käsipidurit ning astusin autost välja 🙂 Need lihavõtted jäid sellele mehele üksildaseks 🙂

img_20190428_1549437577894601559689209.jpgJäin maantee äärde seisma ning mikrobussi ootama. Peaaegu kohe oli ka buss kohal. Ütlesin mehele koha, kuhu minna tahan. Ta ei saanud mu hääldusest aru. Proovisin inglise keeles selgitada, et tahan minna “Cable Car”-ga sõitma. Sellest ta aru ei saanud ning mina araabia keeles ei tea, kuidas on köisraudtee. Hakkasin meenutama oma väga nigelat prantsuse keelt ning ütlesin võidukalt “Teleferique”. Nüüd taipas juht, kuhu ma minna tahan. Sõitsin mööda vahemerd ning juht hõikas ning näitas näpuga, et pean nüüd välja minema. Suunas käed taeva poole ning näitas köisraudteed ning selgitas mulle araabia keeles, kuidas ma peatusesse jõuan. Võtsin sammud kallakust alla ning peale väikseid tänavaid jõudsin ka piletikassani.

See oli koht, kus mulle sai selgeks, et Liibanonis järjekordasid ei eksisteeri, kuid sellest pikemalt teises postituses. Sain omale ostetud pileti ning olin valmis imelisteks vaadeteks, Köisraudtee hind nädalalõppudes ning pühadel on 7000 LBP üks suund ning 11 000 LBP edasi-tagasi. Nädala sees on hind soodsam (5500LBP/9000LBP). Mina valisin muidugi kehva päeva, sest olid ju lihavõtted ning paljud olid oma peredega pühasid nautimas.

img_20190428_1558207837382614395523362.jpgKöisraudtee kabiinid on pisikesed, kuhu mahub 4 inimest. Ma eeldasin, et järjekorras pannakse kõik ilusti täis, kuid igale seltskonnale oli oma kabiin. Nii sain mina täiesti enda privaatse kabiini. Teine oli veel ilus ja punane 🙂 Loksusin sellega mäest ülesse. Enne sõidu alustamist teevad nad ka sinust pilti, mille saad pärast 7 USD eest välja osta. Harissa peatusest läksin ma mööda treppe ülesse jala. Mäe nõlval olid kenad aiad ning lilled. Samas oleks saanud ka viimase otsa minna vanaaegse köisraudteega ning see on kõigile tasuta. Miks tasuta? Selle viimase otsa eesmärk on viia inimesed mäenõlvadel olevatele restoranideni.

Ülesse saades tegin pildi Neitsi Maarjast, mis oli asetatud nagu Paabeli torni tipu. Sinna ülesse ma kõndida ei viitsinud. Tegin kauneid pilte vaadetest ning seal kõrval on ka väga uhke ja moderne kirik. Läksin sisse jumalateenistust kuulama. Kahjuks oli see prantsuse keeles, millest ma midagi aru ei saanud.

Mina soovitan Harisasse minna vaadete pärast ning planeerige ka oma lõunasöök seal. Kui võtate edasi-tagasi pileti, siis on mõttetu ainult vaadete pärast ülesse minna. Eriti, kui te ei ole usklikud.

Mina ei plaaninud köisraudteega alla sõita, vaid tahtsin minna edasi Jeita Grottosse.