Sagada – rippuvad kirstud

sdrPeale Bataad riisiväljade oli meil ka plaanis külastada Sagada linna. Teekond Sagadasse kestis kuskil 2 tundi ning tegime ka mõned pildistamispeatused vahele.

Mägede vahel peatudes oli üks väga karismaatiline mees juba koha sisse võtnud. Ta ei istunud loiult müts peas ning oda käes nagu paljud sellist tööd tegevad inimesed. Temas oli sädet. Ta võttis kohe maantee ääres välja poosi, suur suur naeratus näol ning oli valmis andma ennast 100%. Tema ei teinud mingit haltuurat. Ta teadis täpselt, kus tulevad välja parimad pildid ning mis poosis me peame kaamera ette jääma. Nii ta tahtis teha grupipilti, kuid ka sõjatseene. Ta oli üks jäägitult kihvt inimene ning tema isiksus jääb mulle isegi rohkem meelde kui Sagada rippuvad kirstud.

davSagada on huvitav linn. Kõige pealt muidugi kutsub sinna eriline matmisviis. Teine huvitav eripära on veel see, et kristlus jõudis sinna suhteliselt hilja. Samuti on piirkond kõige vähem mõjutatud hispaania kultuurist. Vallutajad lihtsalt ei jõudnud nii sügavale mägedesse.

Meid ei lastud kõige kaunimasse orgu – Eco Valley´sse, kus on kõige rohkem rippuvaid kirste. Sellel päeval kui me saabusime, olid aset leidmas matused. Kogu org oli turistidele kinni pandud. Me nägime rippuvaid kirste kaugusest, kuid saime laskuda ühte matmiskoopasse.

dig

Vanadel Sagada inimestel oli eriline matmiskomme. Lapsed ja rasedad maeti eraldi koopasse, sest usuti, et neil on halb aura. Lapsena või rasedana suremine ei ole ju loomulik. Koobastesse maeti paljusid inimesi ning kalju servale rippuma said vaid väljavalitud. Selleks pidid sa olema abielus ning sul pidid olema lapselapsed. Kui sa nendele kriteeriumitele ei vastanud, siis kalju seina külge rippuma ei pääsenud.

sdrKoobastesse ning kalju seina äärde rippuma panemisel oli ka praktiline pool. Nii välditi olukorda, kus metsloomad oleks surnukehale jaole saanud. Samas Sagada inimesed austasid vanu inimesi väga. Nad olid ühiskonnas väga lugupeetud.

Tutvudes nende matmiskommetega, siis võiks öelda, et Sagada inimesel oli suremine kallim kui elamine. Peale selle, et eluajal juba kirstu hakati ette valmistama, siis ka peale surma matmisrituaal oli väga pikk ja kallis. Kogu leinaperiood võis ulatuda kuni aasta, mille jooksul ohverdati 21 siga ja koer. Kui perel ei olnud nii palju sigu, siis pidid naabritel kokku laenama. Selline kokku laenamine aga tähendas sulle rahalist kohustust. Õnneks ei tapetud need 21 siga korraga, vaid oli jaotatud aasta peale vastavalt rituaalidele.

mdeKirstud olid pisikesed, sest ega ei olnud kerge seda palgist välja uuristada. Nii pidid nad ka laiba kuidagi sinna kirstu mahutama. Kui inimene suri, siis mässiti ta riidesse, millega suruti laip kokku palliks. Sellist laibapallikest anti käest kätte ja ohh seda õnne, kui laibavedelik sinu peale tilkus. See pidi edasi andma veel erilist õnne. Pärast rituaali pandi laip kirstu ning kirst viidi kas koopasse või siis vinnati kaljuseina külge rippuma. Selline matmisrituaal tundub tänapäeva kontekstis barbaarne, kuid toimib tänase päevani.

sdrPäris huvitav oli alla laskuda matmiskoopasse. Trepp oli järsk, kuid kogu vaeva väärt. Seiklushimulised matkajad saavad võtta sealt matmiskoopast ka 4h koopamatka. Liigute 4h mööda pimedat koobast ning teie paremale ja vasakule jäävad loendmatu kogus kirste. Nii mõnigi on juba lahti vajunud ning ega täiesti võimatu ei ole näha ka luid kirstudest välja pudenemas.

Meie seda matka ei teinud, kuid on plaan teha seda tulevikus 🙂 Isegi need trepiastmed, mida mööda me liikusime olid ohtlikud. Just enne meie gruppi oli üks naine sealt kiirabiga minema viidud.

Peale matmisritiuaalide tutvusime ka Sagada käsitööga. Meile näidati, kuidas valmistati savist potte ja kanne ning nägime ära ka Sagada tekstiilitööstuse kangastelgedel. Mina suutsin koju osta laudliniku ja koti.

Tagasiteel nautisime veel imelisi mägiseid vaateid ja saime veelkord imestada, et kui rasketes oludes suudavad inimesed olla nii õnnelikud. Teekond Sagadasse on tõesti ilus.

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s