Undzungwa Rahvuspark

dig
Iringa Red Colobus Monkey

Kuskil 1,5h autosõidu kaugusel Mikumist asub Undzungwa rahvuspark. Antud rahvuspark on kuulus oma mägede ja Tansaania kõrgema kose poolest. Kosk on 170m kõrgune. Peale mägede ning kose on seal ka mitmeid endeemilisi puid, liblikaid ning isegi Iringa Punane Colobuse ahv on antud pargis endeemiline.

Undzungwa rahvuspark eeldab füüsiliselt head vormi, sportlikke riideid ning matkakeppe. Kuigi meile öeldi, et matkakepid pole olulised, ei nõustu ma sellega. Undzungwas on tihti vihmane. See teeb matkaraja väga mudaseks ning libedaks. Samuti on rajal palju juurikaid ning matkakeppidega on lihtsam tasakaalu hoida.

dav
“Huulepulga” puu

Teekond Undzungwasse oli huvitav. Kõige pealt peab ära märkima, et me saime väga suurt tähelepanu tänu oma Eesti lipule, mis oli safariauto antenni külge kinnitatud. Me alustasime Eesti lipuga alates Dar Es Salaamist ning sõitsime sellega läbi Tansaania kuni Dar Es Salaamini tagasi – kõik 5 päeva. Vastutulevad autod pidasid rahvuspargis meid isegi kinni ja küsisid meie juhilt, et mis riigi lipp see on ja miks me seda kanname. Alati vastas George, et me oleme väga VIP kliendid 🙂

Tee Undzungwasse oli tore. Sattusime sõitma läbi külade ajal, mil koolijütsid olid teel kooli. Kui te arvate, et vanemad neid autoga koolimaja ette sõidutasid või koolibuss neid kohale tõi, siis te eksite. Väikesed ja suuremad lapsed kõndisid mööda maanteed seljakotis seljas ning lõunapaluke näpu vahel. Kellaaeg tundus selline, et eks neist paljud hiljaks kooli jäid, kuid nende samm sellepärast veel kiirem ei olnud 🙂 Ühe kooli ees nägime ka pikka rivi. Nemad olid kõik patused, kes olid kooli hiljaks jäänud. Nüüd said nad kõik ükshaaval oma karistuse kätte. Nad sirutasid oma väikesed käekesed ette ning tahvlikepp lajatas vastu nende sõrmi.

davUndzungwa rahvuspark on veelgi vähem turistide poolt avastatud kui Mikumi. Rahvusparki kontoris registeerisime ennast ning nii kaua said teised juba Iringa Punaseid Colobuse ahve imetleda. Ma huvi poolest sirvisin ka eelmiste päevade registreerimise kaarti. Eelneval päeval oli pargis käinud 5 turisti ning meie saabumise päeval olime esimesed. Meie nägime oma rajal ka rohkem turiste. Usun, et kokku oli sel päeval võib olla 20 inimest. Ainuüksi meie väike grupike oli juba 7 inimest.

Antud rahvuspargist ostsin ma endale ka väikese maali elevandiga. Kihvt taies oli ka Nelson Mandelast, kuid mulle eriti ei meeldi inimesed maalidel. Väike suveniiri nurgake oli päris maha jäetud ning müüa oli päris imestanud, kui ma avaldasin soovi osta. Ta kohe küsis ikka mitu korda üle, et kas ma tõesti ostan selle maali 🙂

davPeale formaalsusi suundusime tagasi oma jeepi ning sõitsime ca 15 minutit tagasi, et alustada oma matka. Kohe matkaraja alguses pakuti meile jalutuskeppe, millest me loobusime. Kuigi hiljem oli selge, et need oleksid meie matka lihtsustanud. Meie valisime matkaraja, mis viis ülesse kose tippu. Üles ja alla minek võttis meil ca 4 tundi rahulikus tempos. Kuigi olime kõik Kilimanjarolt tulnud, siis ei olnud see ronimine sugugi lihtsam. Vihmametsa niiskus oli see, mis tappis. Mina, kes ma tavaliselt ei higista leemendasin higist, nagu oleks saunast tulnud. Vesi jooksis kogu aeg mööda selga alla. Samuti oli tõus päris ränk.

Kohalik pargigiid tutvustas meile erinevaid puid ning selgitas nende raviotstarvet. Kõige meeldejäävamad olid “huulepulga” puu ja “Happy Tree”. Esimene on siis põõsataoline puuke, mille lehti kohalikud naised kasutavad huulepuna saamiseks. Kui teete lehe katki ning hõõrute vastu nahka või huuli, siis ta annab punase tooni. Teine huvitav puu oli põhimõtteliselt narkootikum. See pidavat inimese meeleolu tõstma 🙂

dav
Sanje kosk

Pargi kuulsaim puu oli kindlasti “suhtluspuu”. Kui kohalikud lõid vastu puud, siis kogu mets kajas. Üks põmm tähistas koosolekut, 2 tugevat kaja pidustusi ning kui 3 korda kajas kogu mets, siis tähistas see sõda. Meie igaks juhuks 3 korda vastu puud ei tagunud 🙂

Matkarajal oli ka takistusi. Suurte tuulte ja vihmadega oli suur puu matkarajale kukkunud. Küll me ukerdasime, et sellest üle saada. Pärast mõningaid ponnistusi olime ka selle takistuse ületanud ning lõpuks 170m kõrgusele kose tippu jõudnud. Teel tippu nägime mitmeid ilusaid ja värvilisi liblikaid, kuid mitte ükski ei olnud endeemiline. Seega endeemilised liblikad jäid meil nägemata. Samuti ei näinud me maailma pisemat antiloopi, kuid selle vea heastasime Sansibaril 🙂

Nautisime imeilusaid vaateid kose otsast ning alla tulles nägime veel, kuidas sipelgad termiitide vastu sõtta läksid. Meie pargigiid oli tõesti väga hea ning hiilgas teadmistega. Ta selgitas meile siplelgate hingeelu ning mis peamine – omasid lahinguväljale maha ei jäeta. Kõik langenud sipelgad transporditakse tagasi koju.

sdrPeaaegu üle varvaste sibas ka üks väike ussike. Ma ei suutnud tuvastada, mis liiki ta oli, kuid selline peenike ning kollane. See oli hea, et me ainult sellist väikest ussikest nägime. Pargis on oma kodu leidnud nii roheline kui ka must mamba ning ka püüton. Kui must mamba ohustab sind maa pealt, siis roheline mamba võib sulle kaela sadada puudelt. Põhimõtteliselt me jõudsime järeldusele, et kõige parem valik oleks püüton. Sellega oleks ka reaalne võimalus ellu jääda. Rohelise mamba hammustus eeldab vastumürki 2 minuti jooksul ning surm tuleb poole tunniga. Püüton ei ole vähemalt mürgine 🙂

Kui olime alla jõudnud, siis kohalikud olid oma suveniirid letti löönud. Pakuti ka kookospiima. Meil oli lõuna kaasas ning nende pakutud toit ja jook jättis meid külmaks. Kui olime just pargist teele keeranud susises üks meeletult pikk madu üle tee. Hinnanguliselt võis ta olla nii 1,5-2m pikk. Ma arvan, et oli püüton, kuid kes seda teab. See kõik käis nii kähku. Tänu jumalale, et selline vaatepilt avanes peale matka 🙂

Tagasi safarilaagrisse jõudes olime kõik väsinud. Tegin väikese uinaku ning siis läksin juba basseinimõnusid nautima. Ma usun, et Kilimanjaro väsimus ja kurnatus oli mul nii sees, et Mikumis ma igal võimalusel magasin. Uni oli Aafrika taeva all magus.