Natuke kultuuri ja ajalugu

Lõpuks oligi meil jõudnud kätte aeg, et lihtsalt jalad seinale visata ning nautida rannapuhkust Sansibaris. Enne veel kui lõplik rannapuhkus alata sai, käisime ka Stone Townis Sansibari ajalugu uudistamas.

Kuna me jäime lennule hiljaks, siis hilines ka meie Stone Town ekskursioon. Peamine oli, et saaksime päevavalguses kõik kenasti ära näha. Lend Dar Es Salaamist Sansibari kestis 20 minutit. Lennujaamas täitsime maale saabumis kaardid ning nii 10-15 minutiga olime lennujaamast väljas.

Meie autojuht ootas juba nimesildiga ning uued elamused ja seiklused said alati. Sansibaril võtsin nii lennujaama transfeerid kui ka linnaeksursiooni läbi kohaliku firma, kus töötab ka soome naine. See andis veelgi kindlust juurde, et asjad toimivad euroopalikult täpselt.

Autojuht viis meid Stone Town turule, kus kohtusime oma giidiga. Selline meeldiv noor ja ülimalt kleenukene noormees. Kohati oli raske tema aktsendist aru saada, kuid kindel oli see, et ta valdas teemat. Ta nimelt õppis ülikoolis ajalugu ning turismi ning nüüd teeb usinalt tööd giidina, et koguda raha magistri ja doktoriõpingute jaoks. Mehe unistus on saada ajalooprofessoriks. Müts maha tema ees! Mulle meeldivad noored ja toimekad, kellel on oma elus kindel visioon ja siht.

Ekskursioon algas vanast Stone Town turust. Meid juhatati läbi kalaturu, kus toimus samal ajal oksjon ning edasi liikusime läbi puu- ja juurviljaturu vürtsiturule. Seal me muidugi ostsime kõikvõimalike maitseaineid. Emale saime jasmiiniseebi ning sugulastele kõikvõimalikud maitseainepakid. Mina ostsin siinsetele sõpradele ingveri- ja banaanikohvi. Muidugi ei ole mul õrna aimugi, kas selline kohvi on üldse joodav 🙂

Teel vanade majade ja kitsaste tänavate vahel, sattusime ka tekstiiliturule. Mina ostsin sealt ka kohaliku Khanga. Khanga on siis aafrika naise riietus, mis on põhimõtteliselt lihtsalt kanga tükk, mis lõigatakse kaheks. Üks osa keeratakse ümber puusade seelikuks ning teine osa seotakse pähe ning see katab ka naise selja ja rindkere.

Khangal on ka huvitav sõnum. Peale selle, et nad on värvilised ning kõikvõimalike mustritega, kannavad nad ka endas peidetud sõnumit. Mõlemale kangajupile on suhaili keeles trükitud kas mõni armastusavaldus või jumalik palve. Naised näitavad khangadega oma armasamate märku, kui nad on neist sisse võetud. Nii saavad nad delikaatselt näidata välja oma armastust ja meeldimist. Miks nad siis otse seda välja ei ütle? Kui Tansaania sisemaal jaguneb usk 50:50 kristlase ja moslemite vahel, siis Sansbaris on moslemite osakaal 90% rahvastikust. Nad jälgivad islami kombeid ja tavasid. Sansibar on kindlasti koht, kus meie eurooplased peaksime rohkem jälgima, mida selga paneme. Ma saan aru, et me soovime kõik saada pruuniks teiseks juuniks 🙂 kuid ärge unustage ka inimesi, kelle koju te poolpaljalt sisse marsite.

Ekskursiooni käigus tegime pissi- ja kohvipeatuse Zazibar Coffee House´s. Seal saate kindlasti parimat Sansibari kohvi ning sealne barista on isegi Tansaania sisese võistluse kinni pannud aastaid tagasi.

Giid juhtis meie tähelepanu majade aritektuurile ning ustele. Nimelt nende järgi on võimlik kindlaks teha, kas omanikud on araablased või hindud. Kui majal on rõdud, siis need kuuluvad hindudele ning kui uksed on kallid ning peenelt kaunistatud, siis kuulub maja araablasele. See liigitus kuulub muidugi ajalooliste Stone Town vanalinna majade kohta. Nüüd võib ka iga rikas hindu teha oma majale ülikalli ukse ning isegi araablased on hakanud oma naisi majast välja laskma 🙂

Päeva jooksul külastasime veel Sansibari muuseumi ning sealset kindlust ning tegime söögipeatuse Fotothanis. Fotothani on rannapromenaadi äärne nö toiduturg, kus saab osta erinevat tänavatoitu. Meie otsustasime  shawharma kasuks. See osutus väga heaks valikuks. Shawharma, mis me seal sõime on üks parimad, mis ma oma elus olen saanud. Meile hakkas see kohe nii meeldiva, et ostsime veel ühed endaga kaasa, et hotellis kerge õhtusöök teha.

Päike oli juba loojunud. Kõht oli täis söödud ning olimegi valmis Stone Towniga hüvasti jätma. Meid ootas veel 1,5h pikkune autosõit Makunduchi külasse, kus ootas meri ja päike.