Vaalhaid

Minu kogu reisi kulminatsioon oli kätte jõudnud. Saabus hommik, kus ma vanematega suure innuga meie merereisi ootasin. Isa küll vette ei tulnud, sest muidu oleks pidanud ta slepis kaldale tagasi tõmbama, aga ema katsus noortega sammu pidada.

Abdul viis meid Afro Whale Sharks Safari mehe juurde ning seal nägime juba kahte britti meid ootamas. Alguses arvasime, et nad on lihtsalt turistid nagu meie, kuid me eksisime. Nemad on vabatahtlikud vaalhaide uurijad, kes aastas kaks kuud Mafia saarel elavad ning aitavad koguda infot nende suurte meregigantide kohta.

Tänu sellele saime nii palju huvitavat infot vaalhaide, nende käitumise ja uurimise alal, mis oli juba lisaväärtus omaette. Näiteks vaalhaid on maailma suurimad kalad ning tänasel päeval ei tea teadlased neist suurt midagi. Arvatakse, et vaalhai võib kasvada kuni 18m pikkuseks, kuid hetkel on pikim mõõdetud kala 12,5m suur. Samuti on vaalhai täpiline nahk unikaalne. Selleks, et kehal olevaid täppe võrrelda, tuleb alati teha pilt vasaku uime alt. Samuti ei tohi vaalhai nina ees ujuda, vaid hoida 3m distants ning hoiduda sabast.

Kala on inimesele täiesti ohutu, aga kui ujud ta sabale liiga lähedale, siis ta võib oma saba liigutades sulle haiget teha. Samuti ei tohi vaalhaid puutuda, sest tal on nahal kaitsekiht ja kui me oma kätega teda käpime, siis võib see kaitsekiht saada kahjustatud ning kala võib saada nakkuse.

Vaalhai on taimtoiduline ning sööb päevas 1 tonn planktonit. Teadlased ei tea, miks vaalhaidele meeldib just Mafia saare piirkond ning miks siin on nad peaaegu aastaringselt. Samas nad suudavad ujuda meeletuid vahemaid. Ühte ja sama vaalhaid on nähtud näiteks Malaisias ning Mehhikos. See siis lühidalt vaalhaidest.

Meie paadile tuli veel 3 prantslast, kes elavad ja töötavad Sansibaril ning meie seiklus võis alata. Meremeta Lodge´st haarasime ka kaasa lestad ja maskid. Neid kõike rendib Abdul oma klientidele tasuta. Laeval oli kokku 6 turisti, 2 vabatahtlikku ja 5 meeskonnaliiget. Paat ise oli selline keskmine kalapaat, kus aegajalt ka vett ämbriga välja kühveldati 🙂

Esimesed poolteist tundi oli päris nutune. Kas me nägime ainult uime või siis vette hüpates oli kala juba laskunud põhja. Minu meeleolu muutus vahepeal kohe väga nukraks. Isa ka ei aidanud oma tütre kurbusele kaasa. Tema naeris meie üle. Ta ei saanud aru, kuidas üks inimeseloom võib olla nii rumal ning võtta ühe kalapaadi, sellega merele minna ning loota, et suurest ookeanist leiab ta ühe suure kala 🙂

Õnn lõpuks pöördus ning sain oma esimese kiire sööstu vette teha ning nägin ka seda suurt elukat enda all. Ma küll kaotasin kallist aega, et oma kaamera tööle saada, kuid lõpuks sain vähemalt pildid tehtud. Esimene kogemus oli võimas. Ma ei saanud talle küll külje peale ujuda, kuid ujusin tema selja kohal. Kokku sööstsime vette, mille sügavam koht oli ca 20m, 6  -8 korda. See emotsioon ning adrenaliin, mis valdab, kui näed seda uime keset suurt merd ja kui proovid oma lestad ja kogu keha paadi äärde vinnata, paneb sind unustama igasuguse sügavuse paadi all.

Kokku nägime 5 erinevat vaalhaid 6. erineval korral. Üks vaalhaidest ujus täpselt meie paadi alt läbi ning see tekitas ka suurt elevust mu isas, kes kogu seda tsirkust paadist jälgis. Minu jaoks kindlasti võimsam kogemus oli viimane vaalhai. Vaistlikult olin oma Polaroid kaamera randmelt maha sidunud. Kui ma seda ei oleks teinud, siis ma kindlasti ei oleks suutnud sellises tempos ning pea 10 minutit vaalhai kõrval ujuda. Ta oli mulle nii lähedal, külg külje kõrval. Oli ka hetki, kus pidin distantsi suuremaks laskma, sest vees tundus, et saba on mulle liiga lähedal kui ta hakkas manööverdama. Vaalhai oli ca 10m pikkune. Ma olin selles hetkes nii sees, et ema lihtsalt nägi paadist, kuidas ma avamere poole ujun ning iga meetriga silmapiirilt kaduma hakkan.

Ma olin ainuke, kes suutis temaga sammu pidada ning ma olen siiralt tänulik, et sain sellise elamuse osaks. Turismis töötades on kerge wow-emotsioon kaduma, kuid see päev oli minu jaoks midagi, mida meenutan kogu elu. Iga kord paati tagasi tulles sädistasin kui väike laps, et kui suur ja kui kihvt jne. Mu vanemad pole mind vist aastaid nii elevil näinud.

Muidugi oli meil ka nurjunud katseid. Kui kõik olime lestad jalas ning maskid peas ja kohe valmis hüppama, kuid kala kadus hoopis pinnalt. Tagasiteel saime ka suure sooja vihmasaju osaliseks. Vihma sadas ainult mere peal. Mafia saar ise oli vihmast puutumatuks jäänud.

Alguses oli meil plaan ka kohe snorgeldama minna, kuid vaalhaide otsingud kestsid pea 7h ja mina olin füüsiliselt nii kurnatud. Tagasiteel hotelli viisime vabatahlikud Kilindonisse ning see andis meile hea võimaluse hüpata ka turult läbi.

Mina olin lühikestes pükstes ja paljajalu. Abdul kõndis isalikult ees ning muudkui küsis, mida ma osta soovin. Nii ta liikus banaanilettide juurest arbuuside juurde ning arbuusi juurest ananassini ja mina sibasin paljajalu talle järgi 🙂 Turul tutvustas ta meile ka oma sugulasi, kelle käest ostsin ka pähkleid. Abdul ei andnud mulle üldse võimalust hinnas kokku leppida. Tema määras hinna ja mina maksin 🙂 See mulle sobis, sest ma nii kui nii ei teadnud antud puuviljade kilohindasid. Pealelõunal liikusime tagasi hotelli.

Isa jäi tuppa puhkama ning mina emaga läksin ratastega sõitma. Tagasitulles oli ka mu sõbranna rannast naasenud ning jäime ootama rikkalikku õhtusööki a la Abdul 🙂

Meremeta Lodge õhtusöök maksis 15 USD inimene ning alguses tundus nagu natuke kallis. See oli esialgne vale arusaam. 15 USD eest saime hulgaliselt krevette, lobstereid, kala jne. Söögikorrad olid alati 3-käigulised ja tõesti parim maitseelamus, mida üle hulga aja olen saanud.

Mafia saar on kindlasti koht, kuhu ma tahan tagasi minna ja kindlasti Meremeta Lodge’i. Meie seiklused Mafial veel ei lõppenud. Meid ootas veel Kilindoni küla avastamine, natuke shoppingut ning ka üks hästi kihvt snorgeldamise kogemus.

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja /  Muuda )